onsdag 19. oktober 2011

Lettheklet lun og god hals


Jeg har laget meg en lettvint og god hals. Brukte kashmir alpakka til Sandnes garn. 
Det er et varmt og utrolig mykt garn. Anbefales på det varmeste ;)

Nedenfor har jeg prøvd å lage en slags oppskrift. Jeg har heklet litt før, men egentlig aldri helt visst hva det heter det jeg gjør. Men her er i hvert fall et forsøk på en oppskrift. Så må eventuelle andre heklekyndige bare være frimodige og komme med korreksjoner.




HEKLET HALS

Du trenger:
3-5 nøster Kashmir alpakka 
(ev. annet mykt, varmt garn)
Heklenål str. 7

Lag en luftmaskekjede som er så lang at du får den to ganger rundt halsen (ev. tre ganger).
Det er viktig at du får den over hodet når du tester lengden. 
Fest luftmaskekjeden sammen til en ring med en kjedemaske. 
Hekle 5 lm, fest dem med en fm i hver tredje maske i ringen du laget. 
Når du har kommet rundt må du ta 2-3 kjm for å komme til toppen på den første løkka.
Fortsett slik rundt og rundt helt til du syns den er bred nok. (Jeg brukte 3 nøster)
Fest hele tiden de 5 lm i toppen av løkken under. 
Jeg gikk ned til 4 lm i løkkene etterhvert for at halsen skulle bli litt fastere.


For en eventuell lettere variant, bruk et mye tynnere garn men samme str. på heklenåla.

LYKKE TIL!
Spør gjerne om noe er uklart.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar