mandag 26. desember 2011

Hjemmelaget snop til nyttår?



Dette er en annen sort snop jeg pleier å lage til å ha i jula. De passer jo perfekt som snop til eventuelle julebukker som kommer innom i løpet av romjula. I tillegg er det jo kjekt å ha noe til nyttårsfeiringen. Eller kanskje i godteposer i et bursdagsselskap. Det som er ekstra bra med disse er at de er veldig allergivennlige. De er helt uten egg, melk, gluten og nøtter.




SEIGMENN

3 dl sukker
1 ½ dl vann
10 plater gelatin
1 pakke dessertgele

Kok opp vann og sukker i en gryte med tykk bunn. La sukkerlaken koke på svak varme i 20 min. Legg gelatinplatene i bløt i litt kaldt vann i ca. 10 min. Klem så det meste av vannet ut. Ta kjelen med sukkerlaken til side og tilsett gelatinen og gelepulveret. Rør til alt er oppløst. Smør en form med formfett eller nøytral olje. Jeg bruker en ildfast form av glass (en fordel at den er mest mulig firkantet). Hell blandingen i formen så det blir 1-2 cm tykt lag. La den stå kjølig i 4-6 timer eller til den er stivnet. NB! Ikke dekk den til med plast så lenge den er varm, da vil dampen slå ned igjen og seigmennene vil smelte etter du har klippet dem opp. Hvelv geleen på et sukkertrødd bakepapir og dryss sukker over. Klipp geleen i ruter eller stikk ut figurer. Vend dem i sukker så alle flatene blir belagt med sukker. Oppbevares i tett glass eller boks. 




I dag fins det dessertgele i alle slags farger og smaker. 
Her er de to jeg laget i år.




BLÅBÆR:




BRINGEBÆR:







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar