fredag 7. september 2012

Musliblanding




Jeg er helt hekta på hjemmelaga musliblanding om dagen. Det finnes veldig mange gode muslioppskrifter ute på nett, og det er jo ofte en smakssak hva en ønsker å ha i. Jeg har prøvd mye forskjellig og har kommet frem til min egen variant. Den er proppfull av korn og frø, samtidig som den er sukret og inneholder en del nøtter. Jeg spiser den daglig til frokost. Den gir massevis av energi og mye fiber. En god start på dagen med andre ord. Anbefaler å bruke "Biola" (mild) eller "Ja" vaniljeyoughurt til. 



Ingrids frokostmusli
(1 full langpanne)

1 pk 4-korn (500g)
3-4 dl lettkokte havregryn
2 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
500g frukt- og nøtteblanding (usaltet)
1-2 ts kanel
1-2 ts salt
1 ts økologisk vaniljepulver (helsekost) 
- sistnevnte kan sløyfes

Hakk nøttene i litt mindre biter, gjerne i foodprosessor. Bland alle ingrediensene ovenfor godt. Fordel dem jevnt utover en langpanne med bakepapir i.

2-3 dl nøytral olje
2-3 ss brunt sukker
2-3 ss honning
2 ss hvitt sukker

Kok opp olje, sukker og honning. Rør til det meste er løst opp.
Hell det over innholdet i langpannen og bland det godt sammen.

Stek i ovnen på 160 grader i 3-4 ganger 10 min.
Ta ut langpannen og rør godt i det for hvert 10. min.

Avkjøl. Ha over i tett boks/krukke.

Anbefaler å blande den 50/50 med vanlig havregryn. Da varer den mye lenger. Blander du med havregryn ville jeg brukt vanlig melk til, fordi med yoghurt og biola blir det da litt grøtete.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar