fredag 22. februar 2013

Cookie-dough is


Her kommer oppskriften på herligheten :D Grunnoppskriften har jeg fått av min kjære svigerinne. "Vi deler det som er godt" var hennes kommentar da jeg spurte om jeg kunne legge ut oppskriften her. Takk Anne Grethe! Denne varianten er vår absolutte favoritt til nå, men isen kan jo varieres med det en måtte ønske å ha i. Jeg nevner i fleng; oreokjeks, nonstop/smarties, karamelliserte valnøtter, rørte bær, sjokoladebiter, daimkuler, hakka brente mandler, oboy... Bare fantasien setter begrensning.


Cookie-dough is
(ca. 6 liter - altså en stor oppskrift :)

Til coockiedoughen trenger du:

225g mykt smør
170g sukker
150g brunt sukker
330g mel
1 ts salt
1 ts vaniljeessens
1 dl melk
250g hakket sjokolade
-
Bland alt sammen. Sett kaldt mens du lager isen.


Til 6 liter is trenger du:

21 eggeplommer
2,1 liter fløte
750 g melis
6 ts vaniljesukker
(ev. 2 vaniljestenger)

Stivpisk kremfløte. Eggeplommer, melis og vaniljesukker piskes godt sammen. Bland så dette sammen med den piska fløten. 

Tilsett coockiedough i små biter. 

Bland forsiktig i. 

Ha over i isboks eller brødform. Bruker du brødform så dekk formen med plastfolie eller matpapir før du heller det i, slik at du får den ut av formen. Sett i frysen. (Denne isen trengs ikke å røres i underveis i fryseprosessen).

Ønsker alle lesere en riktig god helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar