fredag 22. mars 2013

Eple- og vaniljeterte



Nå skal det bli deilig med påskeferie. Gleder meg til mye utetid, kakao, appelsiner, kvikklunsj, hyttekos og ikke minst kvalitetstid med familien. Mange har tradisjoner for å lage noen ekstra gode måltid i påsken. Jeg kan tipse dere om en ypperlig dessert. Denne kaka er kjempegod, og veldig kjapp og grei å lage. Perfekt som en dessert til en finere middag, til kakebordet, eller bare som litt helgekos.


Eple- og vaniljeterte

Mørdeig:
200g hvetemel
100g sukker
100g meierismør
1 egg

-kjøres raskt sammen i en kjøkkenmaskin. Sett deigen kaldt i 30-60min.

Fyll:
1 pakke vaniljekrem
1 glass eplesyltetøy m biter

Ta ca 3/4 av deigen og kjevle ut og dekk en paiform eller kakeform. Ha over vaniljekrem og fordel jevnt utover. Ha så over eplesyltetøy. Ta resten av mørdeigen å kjevle ut og lag strimler til å legge i kryss på toppen av kaka. 

Steik i 40 min på 180 grader.

Serveres lunken med vaniljeis.



Vil ønske alle en riktig god påskeferie!
(er ikke sikkert det blir så stor aktivitet her inne i løpet av ferien)


2 kommentarer:

  1. Ser fristende ut! Eg elskar kaker, men er ikkje så vant med mørdeig. Får sjå om eg får tid å teste den ut :-) God påske!

    SvarSlett
  2. Høres ut som en herlig påske i vente... Og denne kaken ser også veldig god ut :)

    Trodde jeg hadde lagt meg til som følger på denne fine bloggen din, men nå har jeg iallefall gjort det.
    Vi ses ;)

    Fineste mandag til deg og god påske :)

    -Klem Kjersti-

    SvarSlett