fredag 3. mai 2013

Torsk- og tomatform


Jeg lager mye fisk til middag for tiden. Mitt nye motto er "Vi tar ikke tran - vi spiser fisk". (Lånt av Margit Vea :) Jeg har begynt å kjøpe inn fersk fisk når den er på tilbud og fryse ned i porsjonsstykker. Da smaker alltid fisken godt. Syns av og til at fisken i frysedisken er litt varierende i kvalitet og smak. I dag skal dere få oppskrift på en enkel fiskeform jeg prøvde meg frem til i dag. Den ble veldig god!  Er glad i sånne retter hvor en kan ha alt i en form og inn i ovnen. Oppskriften finner du lenger nede.


Først et par andre ting:

- Det er for tiden en "Gi-bort" her på bloggen min. Det er trekning 24.mai. Så det er bare å henge seg på. Du finner den her.

- Jeg er med i nok en utfordring på matbloggsentralen. Denne gang er temaet muffins og cupcakes. Det er mulig å stemme fra kl.12 i dag og frem til midnatt på søndag. Er takknemlig for alle som har lyst til å stemme. Mitt bidrag er nr.17. Sjokolademuffins med oreokrem. Her kan du gå inn og stemme.
















Torsk- og tomatform


Til 4 personer trenger du:

400g torskfilet
1 brokkolistilk
2 gulrøtter
1 løk
1 boks grovhakka tomater
2 dl fløte
1 ts karri
1 ts salt
1/2 ts pepper
1 ss sukker
1 ss eddik (søtlig)
1 ss tomato delice (fra Oliver & Co*)
2 ss olje

- har du ikke tilgang på Oliver & Co produkter 
bruker du 1 ss tomatpuré + 1 ss sweet chilisaus i stedet 



Slik gjør du:
Skyll og rens grønnsakene. Del dem i fine strimler. (Rasp eventuelt gulrøttene om du syns det tar lang tid med kniv). Bland sammen hermetiske tomater fløte, krydder og eddik. Varm oljen i en panne og ha i tomato delicen. Fres dette kjapt, ha så i grønnsakene og fres videre til de er lett møre. Ha så grønnsakene i bunn av en ildfast form. Legg over fiskestykkene og hell over sausen. 

Stekes 30 min på 200 grader.
Serveres med ris.


*Dette er ikke et sponset innlegg, selv om jeg gjerne skulle ønske det ;) Var på Oliver & Co her om dagen, og som den gastronomiske nerden jeg er, var jeg i himmelen  under og lenge etter det besøket :P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar