lørdag 25. mai 2013

Tradisjonsrik lefsebaking


Da er tidenes første "Gi-bort" på Den første løvetann overstått. Vinnerne er trukket men dere må vente i spenning til over helga ;) Imens får dere kose dere med et innlegg om lefsebaking.

Tidligere denne måneden var jeg så heldig å få lov til å være med på noe stort. I bakstekjelleren som min oldemor brukte, fikk jeg lære av min mor å lage ordentlig Krotakake (en type lefse). Navnet kommer av det rutete mønsteret på kjevlet. Oppskriften vi brukte var fra min mormor (den får du lenger nede). 

Dette gav absolutt mersmak. Vi fant fort ut at vi burde ha et par bakstedager i året for å forsyne oss med lefse på kommende høytidsdager. Dette er absolutt tradisjonsrik matkultur som det er stort å få være med på å bringe videre. Jeg har også lyst å lære dette videre til mine barn når de blir store nok til det.


Norge har en lang tradisjon for lefsebaking og det finnes utallige typer lefser rundt om i landet. Det finnes to hovedtyper; tynnlefse og tjukklefse. Potetlefser er en type tynnlefser. De ble før i tiden trolig laget for å oppbevare potetene lenger. Lefsene var jo tørre og kunne holde seg i opptil et år om gangen. Mange gårder hadde ofte bakstehus eller bakstekjellere, som min oldemor. Men det var også vanlig at det var ei bakstekjerring som reiste fra bygd til bygd og bakte lefser for folk. 


Krotakake (søt tynnlefse) 26 stk
1 liter kulturmelk
2 kopper sukker
1 kopp lys sirup
1 kopp smelta smør
3 ts natron
2 ts hornsalt
2 ts bakepulver
2 kg hvetemel (ikke alt i deigen)

Bland natron i kulturmelk. Bland sammen det tørre. Ha kulturmelk, sirup og smelta smør i det tørre. Bland godt til det blir en smidig deig. 

Utbaking:
Del deigen i 26 like emner. Rull til boller. Klem hvert emne flatt med hendene, men pass på at kanten blir jevn og fin. Emnet skal være så rundt som mulig. Ha godt med mel på benken. (Bruk gjerne et eget underlag til utbaking - se nedenfor). Ha godt med mel over emnet. Kjevle med et lefsekjevle (taggete)  jevnt frem og tilbake og snu emnet om nødvendig i begynnelsen. Mot slutten skal den ikke snus på. Når lefsa begynner å bli merkbart tynn i midten kjevler du bare kantene fra midten og utover. Når den er tynn rulles den inn på en trepinne og rulles over på takken. Stek til den er lett brun på begge sider. Legg på rist og avkjøl. Oppbevares tørt til de skal brukes. Fuktes lett og legges i bløt i fuktig håndkle. Smøres med en blanding av smør og melis, halvt om halvt. 



3 kommentarer:

  1. Å så koselig♥ Stas å lære sånn.
    Elsker lefser jeg:-)

    SvarSlett
  2. Jeg vurderer også å videreføre farmor sin spesialitet å bake krotekaker, men hvor har du kjøpt den kjevlen? Mvh Anne Marie

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjevle finner du blant annet på Jernia.
      Her er link:
      http://www.jernia.no/produkt/-/product/5r9eZFN752Ki/view/Brødr-Øyehaug-Kjevle-33CM-Rutet

      Slett