lørdag 25. januar 2014

Kakefest



Jeg er en lidenskapelig kakebaker. Heller bake enn spise dem. Det er en stor hobby som jeg har bevart etter at jeg gikk på baker- og konditorlinje på videregående. Jeg tok aldri noe fagbrev, men jeg har holdt interessen varm. Tenkte å vise dere noen kaker jeg har laget i det siste.

I tillegg vil jeg dele oppskrift på kakebunner med dere. Det er veldig enkelt å lage selv, og du kan enkelt forme til bunnen i den fasongen du vil ha den. Jeg har en genial oppskrift jeg har fått av ei venninne til mora mi. Den viser oppskrift på 5 forskjellige størrelser av sukkerbrødbunn.

Til barn som gjerne vil ha sjokoladekake kan du lage en sjokoladekake de liker og forme bunnen som du vil ha den. I tillegg kan du bruke hvit sjokoladekrem som fyll og til å dekke kaka med. Da slipper du at det mørke fra sjokoladekaka skinner gjennom marsipanen eller sukkerpastaen.


Sukkerbrød i 5 størrelser

28 cm:
6 egg, 1 ½ - 2 dl sukker, 3 dl mjøl (hvorav 3-4 ss potetmjøl), 1 stor ts bakepulver
26 cm:
5 egg, 1 ½ dl sukker, 2 ½ dl mjøl, 1 ts bakepulver
24 cm:
4 egg, 1 ½ dl sukker, 2 dl mjøl, 1 ts bakepulver
22 cm:
3 egg, 1 ¼ dl sukker, 1,5 dl mjøl, 1 ts bakepulver
20 cm:
2 egg, 1 dl sukker, 1 dl mjøl, 1 ts bakepulver

Fremgangsmåte:
Pisk egg og sukker til eggedosis. 

Sikt det tørre i. Vendes forsiktig inni. 
(pisker du for hardt vil lufta gå ut av eggedosisen) 

Smør formen med olje, smør eller sprayfett. 

Stek midt i ovnen på 160-175 grader i 30 min.

Ønsker du en ”sjokoladevariant” erstatter du ca. 2 -3 ss av melet med kakaopulver.

Ønsker du å skjære ut figurer selv bruker du str 22cm – og heller det utover et bakepapir i en langpanne. NB! Da blir steketiden mye kortere. ca. 10 min. Skal være  så vidt gyllenbrun i kantene.




10 kommentarer:

  1. Oj, det var utrolig fine kaker!
    God helg :-)

    SvarSlett
  2. Det er ikke vanskelig å se at du har erfaring med dette, jeg er skikkelig imponert. Den nederste synes jeg ser ut som en drøm :-) Hadde jeg bodd nærmere deg, skulle jeg spurt om du tar imot bestilling ;-)

    SvarSlett
  3. Du er kjempe flink,flotte kaker♥ Kan godt bake,men å pynte er jeg elendig på..
    Kos deg i helga ♥
    Klem fra Charlotte

    SvarSlett
  4. Wow, så flink du er!!
    Skulle ønske keg var så flink, ser så gøy iut:))
    Men jeg kan IKKE bake, hehe:) Kun boller, de blir gode:)

    Ha en fin fin søndag!

    SvarSlett
  5. For en flott kake! Jeg er ingen kløpper på kakebaking og får skikkelig prestasjonsangst bare å tenke på å få til noe slikt. Jeg har en bekjent jeg ringer til som er flink til slikt. Du er skikkelig dyktig. Klem:)

    SvarSlett
  6. Du verden så fine kaker (Y)

    SvarSlett
  7. Wow! Så fantastisk flotte kake! :) Virkelig fine! :)

    Stor klem fra Lite hi

    SvarSlett
  8. Så flotte kaker du baker! Må si det er et bra motto å bake dem men ikke spise dem ;) hehe.

    SvarSlett
  9. Oi, for noen fine kaker!
    Jeg har bare prøvd meg på noe litt avansert en gang, hehe. Men så er jeg relativt ny i husmorverden da :)

    SvarSlett
  10. Så fine kaker. Prøvde å lage en i dag. Den ble en del skeivere enn dine

    SvarSlett